Kjøpe elsykkel

Kjøpe elsykkel

 

kjøp av elsykkel

 

Å kjøpe en elsykkel er en relativt stor investering for de fleste. Hva er viktig, hva bør man vektlegge. Hva bør man styre unna?

Valg av leverandør

Pålitelig leverandør

Å velge rett leverandør kan være det viktigste du gjør ved kjøp av el-sykkel. Netthandel bør etter vår mening være absolutt siste utvei. Men hvis du skulle bli fristet til å gjøre det, så bør det første du gjør være å forvisse deg om at utsalgsstedet har et serviceapparat, og ikke bare er nettopp et rent utsalgssted. Ved manglende serviceapparat frarådes netthandel på det sterkeste! Du vil garantert få bruk for oppfølging og service på din nye elsykkel, uansett hvilken elsykkel og hvilket elsykkelmerke du kjøper!

Kjøp lokalt

Hvis du har mulighet til det bør du handle elsykkelen lokalt. Oppsøk en forretning der du er trygg på at det finnes elsykkelkompetanse, både i forretningen og ikke minst på verkstedet. Sjekk gjerne bedriftshistorikken, og kanskje også om virksomheten har god økonomi.

Reklamasjonsrett

Det er 5 års reklamasjonsrett på elsykkel, og det er derfor viktig at forretningen faktisk vil komme til å eksistere i denne perioden, og helst også utover denne tiden. Mange før deg har brent seg på at leverandøren de valgte gikk konkurs, eller la ned virksomheten. Hvis du bruker elsykkel som ditt transportmiddel er det ikke greit å være uten elsykkel, mens det blir utført service på sykkelen din. Spør derfor gjerne om utsalgstedet har lånesykler ved innlevering av sykkel til service. Det er en fordel for deg!

Valg av elsykkel

Pris

Pris på produktet har selvsagt mye å si for hvilket valg man til slutt tar. Produksjonssted har betydning for pris, der Kina-produksjon faller rimeligst ut sammenlignet med Europa og Japan. Sånt sett kan valget faktisk stå mellom Kina eller Europa og Japan. En elsykkel produsert i Europa eller Japan koster fra ca kr 20 000,- og oppover, mens sykler produsert i Kina selges til priser helt ned mot kr 5 000,- og helt opp til kr 30 000,-. Generelt kan man si at man får det man betaler for. For å være litt mer tydelig tør vi si at kinesiske sykler varierer svært mye i kvalitet, og at et velfungerende serviceapparat ofte ikke eksisterer i den leiren. Service- og reparasjonsarbeid kan være vanskelig å utføre, da man kan oppleve total mangel på tilgang til nødvendige reserve- og slitedeler.

Innkapsling av elektronikk

Nordiske forhold og elsykkel

Viktig innkapsling av elektronikk har vært mangelfull på kinesiske modeller, og dette har vært med på å gi dårlig driftssikkerhet her i vårt kalde og våte nord.

Kinesiske batterier

Kinesiske batterier har heller ikke alltid hatt så stor kapasitet, og antall oppnådde ladesykluser har ved mange tilfeller blitt vesentlig lavere enn hos Shimano og Bosch.

Shimano og Bosch

Begge disse er også helt i toppen når det gjelder brukervennlighet. Bosch er det dominerende systemet på sykkelmodeller som produseres i Europa, og det er etter vår erfaring slett ikke uten grunn. Ved siden av står Shimano, som anses som det beste systemet fra Asia, og derfor benyttes også dette på mange sykler som blir produsert i Europa. Vi opplever kvalitetsforskjellene som store, og både Bosch og Shimano har som før nevnt et veletablert serviceapparat med den beste deletilgang. Dette er fundamentalt viktig, for er ikke dette på plass, kan selv et veldig lite problem gjøre elsykkelen din helt ubrukelig.

Kjøpe elsykkel – Sykkeltype

Sittestilling

Valg av sykkeltype er også viktig. Eventuell egenerfaring må selvsagt ligge til grunn, men handler du hos noen som har brukererfaring gir det selvsagt ekstra trygghet å ta valget i samråd med selgeren. Husk at preferansen kan endre seg om du selv ikke har så stor sykkelerfaring. En «fersk» syklist synes ofte at en oppreist sittestilling og et mykt komfortsete er mer behagelig enn en fremoverlent sittestilling og et smalere og mindre polstret sete. Men etter en tids sykling vil nok mange oppleve den oppreiste sittestillingen og komfortsetet til ikke å være det optimale.

Justering av sittestilling

På mange sykler kan noe av dette endres ved justering, men selvsagt ikke alt, og det kan derfor være greit å ha gjort seg opp noen tanker rundt dette ved valg av elsykkeltype.

Tillatt vekt

Hvis du veier mye bør du forsikre deg om at sykkelen er designet for din vekt. Standard sykler har som regel en maksimal tillatt vekt på 130 kg, altså sykkel og rytter tilsammen. Egenvekt på en el-sykkel er som oftest 20-23 kg, og med diverse utstyr påmontert blir sykkelvekten i området 23-27 kg.

Rammetype

Hybridsykler leveres gjerne i to hovedtyper, en litt fremoverlent og mer sporty modell, og en mer oppreist og komfortpreget. Rammetype har stor betydning for rammens stivhet og styrke. En tradisjonell ramme med overrør (stang) er sterkere enn en dyp U-ramme.

U-ramme (Wave)

U-rammen er noe mindre stiv, og kan dermed oppleves mer vinglete enn «sykkel med stang», men dersom du har krav om ekstra lavt innsteg er dette det beste valget.

Trapesramme

Et alternativ til disse to førstnevnte rammetypene er en trapesramme. Denne har også «stang», men her er den senket ganske langt ned. Denne rammetypen er noe sterkere og stivere enn U-rammen, samtidig som den er lettere «å komme over» enn en tradisjonell ramme med stang.

MTB sykler

MTB-sykler har dekk med større volum enn hybridsykler, noe som gir bedre komfort og grep, spesielt på grusunderlag. Denne sykkeltypen har i utgangspunktet en sporty sittestilling.

Utstyr

Justering og detailer

Mulighet for justering av styret kan være viktig for noen, så sjekk om det finnes justerbar stem. Det er videre en fordel om kabelføringen er lagt inni rammen, da dette forenkler renhold og beskytter kablene bedre. På ferdig utstyrte hybridsykler bør du vurdere kvaliteten på bagasjebrett, støtte, og ikke minst skjermløsningen. Her er det store forskjeller å finne, både i utførelse og funksjon.

Sidevesker

Sidevesker på bagasjebrettet er svært praktisk å ha på en el-sykkel, så sjekk at brettet har god støtte for vesker, og at disse enkelt kan påmonteres.

Støtte

Sjekk om støtten ser kraftig ut, da el-sykkelen veier nesten dobbelt så mye som en vanlig sykkel.

Skjermer

Sjekk hvor stor plass det er under skjermene, da eventuell bruk av piggdekk krever større plass enn vanlige sommerdekk.

Lys

Det er også en klar fordel med led-lys som er koblet direkte til batteriet. Dette kan også monteres i ettertid, men er relativt kostbart.

Mtb modeller og utstyr

MTB- modeller leveres ofte uten tilleggsutstyr. De har som nevnt større dekkdimensjoner, og du bør derfor sjekke at det er plass til gode skjermer mellom dekk og ramme, og at det er lagt til rette med fester for skjermmontering. Du bør også sjekke om rammen er boret opp for eventuell ettermontering av bagasjebrett, og at en skikkelig støtte lar seg montere på en enkel måte.

Sykkeldekk

En elsykkel bør på grunn av høyere vekt ha dekk av god kvalitet. Noen dekktyper har også bedre punkteringsbeskyttelse og refleksstripe for økt sikkerhet.

Lås

På en brukssykkel er en fastmontert lås å anbefale. Velg en FG-godkjent (forsikringsgodkjent) rammelås, som kan utstyres med egen kjetting/wire for fastlåsing til stativ/bygning e.l., slik at den ikke kan bæres bort. På MTB-modeller er en avtakbar lås mer egnet.

Kjøpe elsykkel – motor

Først av alt: De fleste er enige om at midtmontert motor absolutt er å foretrekke. De store produsentene leverer flere midtmonterte motoralternativer. Forskjellene går mest av alt på kraft, og da gjerne ulike dreiemoment. Det er viktig å påpeke at noen produsenter oppgir dreiemomentverdier, som i test har vist seg å ikke holde mål. Generelt kan man si at Bosch og Shimano sine sterkeste modeller ligger helt på grensen i forhold til hva kjede og kassett kan tåle. Disse har henholdsvis 75Nm og 70Nm. Sykler med innvendig gir tåler ikke samme høye moment, og er derfor utstyrt med ikke fullt så sterke motorer. Husk at mer kraft krever mer energi, som igjen vil si at med samme type batteri vil Bosch sin motor med 75Nm ha kortere rekkevidde enn en Bosch-modell med 50Nm, forutsatt at man benytter seg av den ekstra kraften. En kraftigere motor gir økt slitasje på både drivverk og dekk, men den store fordelen er åpenbar: Man har mer kraft tilgjengelig, og dette merkes særlig godt i motbakker.

 

  

Bremser og gir

Bremser

Hydrauliske bremser er definitivt en fordel på en el-sykkel. Det finnes både felg- og skivebremser med hydraulikk, og begge gir meget god bremsekraft med lavt hendeltrykk. Hvis man velger skivebrems er det greit å vite at bremseskiver med 180mm diameter gir vesentlig bedre bremsekraft enn mindre skiver.

Gir

Sykler med gir i navet kan dessuten ha pedalbrems, av og til også som et tillegg til de to andre bremsene. Hvis det er mulig bør du styre unna wirebremser og rollerbrakes. Det anbefales girsystem med kun bakgir, da dette forenkler giringen i forhold til en sykkel med giring også fremme, og dette er spesielt viktig med midtmontert motor. Beltedrift kan være et alternativ. Systemet har vært på markedet noen år nå, og begynner å bli et alternativ til kjededrift.

Rekkevidde

Rekkevidde er noe mange er opptatt av, og det med rette. En el-sykkel bør ha et batteri på 400Wh eller mer. Både Bosch og Shimano leverer 400Wh og 500Wh batterier. I denne sammenheng er det også viktig å nevne at det er forskjell på hvor godt de forskjellige motorsystemene utnytter batteriet. Bosch er her best, tett fulgt av Shimano. Alle batterier mister litt kapasitet ved hver utlading. Derfor oppgir batteriprodusentene ofte et antall fulle ladesykluser man kan forvente før gjenværende 80% batterikapasitet. Merk at her er det noen som oppgir antall sykluser ved kun 60% kapasitet! Tyske ADAC har testet Bosch-batterier til toppkarakter på batterikapasitet, sett i forhold til antall ladesykluser. Rekkevidde varierer veldig mye i forhold til topografi, egenvekt, og hvor stort behovet for motorassistanse er. Å angi rekkevidde er egentlig ikke så interessant uten å ta hensyn til disse nevnte parameterne. Bosch har laget en rekkeviddekalkulator, hvor du kan legge inn disse forskjellige parameterne, og dermed få et mye mer korrekt bilde av forventet rekkevidde.

 

 

Design

Design er en smakssak, som det ikke har noe for seg å diskutere, men det vi ser er at trenden går mot mer integrasjon, noe som reduserer el-sykkelpreget i utseendet. Ulempen med integrasjon av batteri er at man ikke kan ta ut batteriet for å lade dette, kan være viktig om man ikke har lademulighet i nærheten av sykkelen.

 

 

  

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

CAPTCHA *