Vintersykling – el.sykkel

Trygt gjennom vinteren med Elsykkel

Dagene blir kortere, det er kaldere i luften, og det blir færre sykler å se ute på vei og sti. I løpet av den første vintertiden er det mange som velger å sette bort elsykkelen i kjeller eller garasje, for så å ikke bruke den igjen før våren igjen kommer. Men slik trenger det slett ikke være! Hvis du følger noen viktige regler, og hvis du ikke har noe imot litt frisk vind i ansiktet, så er det ingen grunn til at du ikke kan komme trygt gjennom de kalde månedene med el-sykkel!

Gjør elsykkelen klar for vinteren

Om vinteren er det selvfølgelig våtere, kaldere og mørkere enn i sommermånedene. Det er derfor alltid lurt å gjennomføre en fullstendig sjekk av sykkelen, enten den er med eller uten elektrisk motor! Med alle de typer vær og vind som en vinter kan by på, må du sørge for at både lys, bremser og gir er i forskriftsmessig stand.

Vann vil ikke ha noen ugunstig virkning på en elsykkel, ettersom komponentene er beskyttet mot regn, sjøsprøyt og sølesprut. Når temperaturen synker under null, er det lurt å ha på en batteri-beskytter av neopren for å bevare temperatur og dermed kapasitet på batteriet.

Beskytt batteriet

Batteriet er den mest følsomme komponenten på en elsykkel. Det kan miste kapasitet ved lave temperaturer, noe som i sin tur begrenser rekkevidden. Under vinterbruk med temperaturer under null grader, bør du ta av batteriet, lagre det ved romtemperatur og sette det på sykkelen rett før bruk. Når du så kommer tilbake igjen, bør du ideelt sett oppbevare  batteriet innendørs, da helst ved temperaturer mellom 15 ° og 20 ° C. Det samme gjelder for lading av batteriet: litium-ion celler bør lades ved romtemperatur.

Elsykkel i snøvær og på isføre

I virkelig tøffe værforhold, som når det er speilblank is eller snøfokk, bør du vurdere om sykkel og el-sykkel kanskje få lov til å stå hjemme…

Om vinteren er det tilrådelig å bruke en elsykkel bare hvis du er helt sikker på at du kan sykle trygt! Å ha full kontroll og god sikt fremover, er av den største betydning, spesielt når du sykler på isete eller snødekte veier.

Når du starter, bør el-syklister gjøre det uten, eller med lav motorstøtte, ellers vil dekkene kunne rotere og spinne i stedet for å gripe. De som jevnlig sykler på glatt føre om vinteren kan bruke piggdekk, men disse anbefales kun for el-sykler som går maksimalt 25 km/h med motorstøtte.

Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær…

Elsyklister har en klar fordel når det gjelder klær: når temperaturen synker og tykkere vinterklær er nødvendig, har elsyklisten en tendens til å svette mye mindre – takket være motorisert hjelp. Dette betyr at det er mindre risiko for å bli nedkjølt av fartsvind og egen svette og dermed kanskje forkjølt. Men elsyklister vil også ha stor nytte av fordelene med moderne pustende bekledning, som er behagelig i bruk og isolerer, men samtidig tillater luft å passere gjennom membranen. Gode og varme hansker er helt nødvendig, varm lue eller pannebånd gir ekstra varme og passer perfekt under hjelmen. I løpet av de mørke månedene er det også spesielt viktig å være synlig for andre trafikanter. Bruk reflekser, og klær designet for ekstra synlighet.

Lagre og oppbevare elsykkel om vinteren

Elsykkelen kan lagres enten innendørs eller utendørs, forutsatt at de er godt beskyttet mot regn og snø. Oppvarmet tørr garasje og kjeller er ideelt til dette formålet. Hvis du lar den stå i en carport eller i en uoppvarmet bod, bør du ta ut batteriet og lagre det ved romtemperatur. Batterier som ikke brukes i løpet vinteren bør også tas av og deretter lagres i et tørt, ikke altfor kaldt sted med en ladekapasitet på ca 30-60%. I motsetning til enkelte andre batterier, trenger Bosch PowerPacks ikke å lades opp i løpet av en lang “hvileperiode” uansett hvor lenge elsykkelen ikke er i bruk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

CAPTCHA *