Hvordan ivareta og forlenge levetiden på ditt Bosch elsykkelbatteri

Bosch elsykkelbatteri

300Wh, 400Wh & 500Wh Bosch elsykkelbatteri (Bosch Powerpack) benyttet på Bosch el-sykler er blant de mest avanserte i el sykkel markedet. Alle gir en svært god rekkevidde, pålitelighet og lang levetid sammenlignet med andre batterier på markedet. Ikke uten grunn er batteriene kostbare, det rimeligste koster mellom 7000,- til 9000,-. Mange blir forskrekket av prisen på et nytt batteri, og tror gjerne at dette må byttes hvert år, dette er heldigvis ikke sant. Bosch batterier har 2 års garanti eller 500 ladesykluser, om du oppnår dette først. Dette betyr ikke at batteriet er ferdig etter 2 år og 1 dag. Tvert imot, sier Bosch, at batteriet vil fungere i ca. 7-8 år eller ca. 1000 fulle ladesykluser. Etter 1000 ladesykluser vil det fortsatt virke, men alle batterier vil eldes over tid og gradvis miste kapasitet og du vil derfor ikke beholde rekkevidden på din el-sykkel. I denne sammenheng vil vi påpeke at en dellading ikke gjelder som full ladesyklus, dvs har man brukt 20% av kapasiteten og lader opp igjen. 

Når vi har en Bosch el-sykkel inne på vårt verksted, benytter vi en såkalt Diagnostics verktøy for å hente ut informasjon av batteriet. Batteriet har en liten “hjerne” som registrerer og overvåker er hel rekke parameter. Disse kan vi som Bosch e-bike servicesenter lese av og vurdere. Systemet gir oss nøyaktig antall ladesykluser, men også en hel del andre parametere som maksimum og minimum batteri temperatur, lade status og mye mer. En del tiltak kan forlenge levetiden på ditt Bosch el-sykkel batteri. Jeg har akkurat fått min nye Bosch el-sykkel, hva er det første jeg bør gjøre Dersom sykkelen ble levert av oss er den normalt full ladet, da vi vet at du sannsynligvis er svært ivrig etter å prøve ut sykkelen. Men dersom den skulle være delvis ladet er det anbefalt å lade den 100% før den første prøveturen. Dette får batteriet i gang og gir batteriets «hjerne» informasjon om kapasitet, som det vil benytte for styring og overvåking av batteriet. Hvor ofte bør jeg lade mitt Bosch batteri? Det nyeste Litium cellene benyttet i Bosch batteripakker er svært avanserte. Ulikt fra de gamle batteriene hvor du måtte lade batteriet helt ut, for så å lade det helt opp igjen. Unnlot du dette tok cellene skade, dette er ikke tilfelle med Bosch Power packs. Det er faktisk bedre å toppe opp batteriet etter hver tur, uansett om du bare vært ute 15km, i stedet for å sykle flere turer for så å lade batteriet.

  • 300 Wh: 50 % ladetid 1 t, 100 % ladetid 2,5 t
  • 400 Wh: 50 % ladetid 1,5 t, 100 % ladetid 3,5 t
  • 500 Wh: 50 % ladetid 2 t, 100 % ladetid 4,5 t

Vil batteri rekkevidde bli påvirket om jeg benytter en inverter fra f.eks. bilen eller båten?

Nei, du kan benytte en såkalt omformer (inverter) Dette er veldig greit når du er på reise, eller annen tur, og ønsker å lade. Men vær obs på at inverteren gir riktig spenning for Bosch laderen. Du finner normalt dette på emballasjen eller påtrykt på selve inverteren. Bosch laderen er designet for en spenning mellom vanlig nettspenning på 230v. Den kan trekke opp mot 1.5ah, noe som tilsvarer ca 350watt.. Normalt har kjøretøy mellom 10 og 20 amp sikring på sigarettenneruttaket, som da maks gir 120-240watt

 

Ønsker man å benytte 230v laderen i bil/båt, kan man eventuelt lage en egen kurs med en 30ah sikring som da tåler opptil 360watt med 12v spenning. Vurder om trenger dette og eventuelt skaff en inverter som er stor nok, med 30amp og 12v lader du like raskt fra 12volt som fra nettstrøm. Et vanlig bilbatteri har kanskje 60Ah, dvs 60 x 12v= 720Wh kapasitet. Bilbatteriet bør aldri tappes helt ned, anbefaler maks 50% dvs 360Wh. Har du et 500Wh Bosch Power pack batteri så forstår du at bilen, eventuelt båtens dynamo bør være i gang ved ladning. Bosch laderen gir ut 4amp med 36v spenning til sykkelbatteriet.

  • 300 Wh: 50 % ladetid 2,1 t, 100 % ladetid 5 t
  • 400 Wh: 50 % ladetid 2,8 t, 100 % ladetid 6,5 t
  • 500 Wh: 50 % ladetid 3,5 t, 100 % ladetid 7,5 t

NB! Husk at det er viktig at bilen, båten eller kjøretøyet er i gang, slik at dynamoen går dersom batteriet ikke har nok effekt, så du ikke tapper batteriet helt ut. 

 

Bør jeg holde batteriet rent?

Ja dette er nesten selvfølgelig, det er dessuten bra å holde hele el-sykkelen ren. Selv om batteriet er skittent på utsiden vil dette heldigvis ikke påvirke cellene på innsiden.

Den beste måten å vaske batteriet, eller for så vidt hele sykkelen, er med en våt svamp. Eventuelt en vannslange med lavt trykk, typisk hageslange. Ta batteriet ut av sykkelen. Tørk alltid kontaktene for vann når batteriet er tatt ut, enten med klut eller la det lufttørke. Dette gjelder også på computere Selv om Bosch batteriene er tette mot vind og vær er det ikke anbefalt å benytte noen form for høytrykkspyler, dette gjelder også resten av sykkelen. Trykket gjør at man kan presse vann inn i batteriet hvor dette vil gjøre skade. Høytrykkspyler må ikke benyttes noen steder på sykkelen. Vann kan bli presset inn i motor, lager, og inn gjennom f.eks. dempertetninger etc. Så selv om det er fristende og kanskje raskere med høytrykk, ikke bruk dette. Kan i denne sammenhengen nevne at det finnes Bosch batteri beskyttelse, som beskytter batteriet mot dritt og som også skjermer noe mot kulden.

Vil det redusere batterilevetiden dersom sykkelen brukes i røffe omgivelser eller en benytter full assistanse mye?

Husk at motorens toppeffekt over kort tid er over 500watt, dette for at den skal kunne gi deg ekstra kraft når du har behov. Jo hardere du bruker din el-sykkel. jo mer vil en forbruke av batterikapasiteten. Jo fortere du lader ut batteriet, jo mer vil du lade det opp igjen. Dette betyr at du vil benytte flere ladesykluser enn en som bruker sykkelen lett i samme tidsperiode. Etter lang tid vil kapasiteten gradvis minke, bruker du sykkelen hardt med maks assistanse vil du måtte bytte batteriet tidligere enn ved moderat bruk. Vi anbefaler ett assistanse nivå som passer for deg. Mange og da spesielt menn bruker el-sykkelen kun med maksimum assistanse dvs «Turbo mode» eller “flat pedal”. Sykkelen bruker da selvsagt mer strøm, og rekkevidden går kraftig ned. Du har normalt ikke behov for å benytte «Turbo mode» hele tiden, selv om vi skjønner det er veldig moro. J For de aller fleste fungerer «Eco» og «Tour mode» for store deler av sykkelturen, «Turbo» trengs normalt kun i det aller tøffeste stigningene. Selvfølgelig spiller egen form og vekt inn her, alle må finne ut hva som passer best for dem. Variert bruk av de forskjellige «modusene» er å anbefale. Sykkelen går ikke noe fortere, men har mer akselerasjon og respons, husk at sykkelen går bare så fort som du trør, det er kun nivået på motorassistansen som endres.

Jeg setter el-sykkelen min vekk for vinteren, vil dette kunne skade batteriet?

Nei, vi vet at ikke alle vil sykle gjennom den våte og kalde vinteren vi har i Norge, og da settes sykkelen bort til våren kommer. Det er ikke noe problem å lagre batteriet i denne tiden, men du bør ta noen forhåndsregler. Lagrer du sykkelen utendørs; i et skur eller kald garasje, er det alltid lurt å ta inn batteriet. Bosch batteriet kan lagres i -10 til +60 grader celsius, men har det best mellom 10-20 grader. Sykkelen kan stå kaldt, men batteriet tar du med deg inn og lagrer dette tørt på en sikker plass hvor det ikke kan falle ned og bli ødelagt. Når du lagrer batteriet for en lengre periode, er det mest optimalt å lagre batteriet delvis oppladet. Lagrer du batteriet helt flatt risikerer du å ødelegge cellene. Å lagre 100% fulladet er heller ikke optimalt da cellene vil være under mer stress. Dermed er den beste løsningen noe imellom. For Bosch batteriene er 60% optimalt, noe som tilsvarer 3 LED’s på batteri indikatoren. For veldig lang lagring anbefales det at man sjekker kapasiteten hver 6 måned. Når batteriindikatoren går ned til 1LED lader man opp igjen til 3 LED. Mange er av den oppfatning at man skal la laderen stå i batteriet hele tiden, dette er ikke å anbefale, laderen vil ikke overlade batteriet, men som nevnt over vil cellene være under mer stress når disse er fulladet.

Vil det ødelegge batteriet om jeg tømmer det helt ut på en sykkeltur?

Nei, men det er ikke anbefalt å kjøre batteriet helt flatt, men på lengre turer kan dette selvsagt skje. Batteriet er beskyttet gjennom “hjernen” sin såkalt BMS (battery management system) BMS vil forhindre såkalt dyp utladning, dvs at det hindrer deg å tømme cellene helt, noe som vil gi varige skader og redusert levetid. Selv om det på batteri indikatoren viser null, og strømmen til motoren er kuttet, har altså BMS sørget for at det alltid er nødvendig strøm så batteriet ikke skades. Det spesielle med Bosch motoren er at du fortsatt kan trø uten motstand, selv om motorkraften er avslått. Har du lys som får strøm rett fra batteriet sparer normalt BMS noe strøm slik at du vil være synlig.

Jeg sykler når det er veldig kaldt om vinteren, vil dette påvirke batteriets kapasitet og levetid?

Det korte svaret på dette er ja. Både kalde og veldig varme forhold vil påvirke rekkevidden betraktelig. Bosch selv angir at batteriet kan bli redusert med opptil 30% i temperaturer under 0 grader. I tillegg må batteriet arbeide mye hardere for å gi samme effekt, dette vil forkorte levetiden på selve batteriet. Det kan hjelpe noe med å benytte et Bosch neopren batteri cover, det beskytter mot kulde, slag, sollys og beskytter batteriet mot skitt.  


2 thoughts on “Hvordan ivareta og forlenge levetiden på ditt Bosch elsykkelbatteri

  1. Bent Christensen says:

    Jeg har en Bosch Krank motor som jeg benytter ca 9-10 Måneder i året.
    Lader ca 1 gang i Uken og da Syklen er 3 År gammel blir det jo ikke så veldig mange gange.
    Derfor forundre det meg at dere skriver Batteriet kan lades opp veldig mange gange?
    Mitt klare nu ikke å ta imot mer enn Halvparten??

    N.B.Sykklen har vert på Verksted da Motoren ikke slo inn.Kan Verkstedet ha ødelagt Batteriet? MVH Bent

    • olefredrik says:

      Hei. Som det står i artikkelen så er det 2 års garanti eller 500 ladesykluser (fra 0% – 100% 500 ganger). Dette betyr ikke at batteriet er ferdig etter 2 år og 1 dag. Tvert imot, sier Bosch, at batteriet vil fungere i ca. 7-8 år eller ca. 1000 fulle ladesykluser. Men etter ca 500 ladesykluser vil batterietstyrken være svekket, hvor mye varierer fra batteri til batteri å du vil derfor ha kortere rekkevidde. Er det kommet skader på batteriet som resultat av krasj eller at det har blitt sluppet i bakken kan dette også påvirke rekkevidde.

      Dersom du mener å være langt unna 500 ladninger ville jeg tatt kontakt med der du har kjøp sykkelen å fått dem til å kjøre en test på det elektriske på sykkelen med Bosch sitt diagnoseverktøy.
      – Ole fra Bike Brothers

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *